lørdag 4. februar 2012

Belysning av rom - med sittemøbel og to vegger med tapet!

Hei! I denne oppgaven skulle vi bygge en kasse/rom med en eller to løsvegger som kunne flyttes på. Rommet skulle ha en åpninger i sideveggene slik at vi kunne ta inn lys inn mot rommet. Vi skulle også ta inn et enkelt sittemøbel. Materialene vi skulle bruke var kappa til å lage rom, åpninger til lys og sittemøbelet. Løsveggene skulle også ha tapet på. 

Til sammen skulle vi ha 3 ulike stemninger. I tillegg til stemning og fargefilter skulle vi  forklare hvordan form og størrelse reagerer på lyset, og veggene og møblets reaksjon på lyset i forhold på løsveggen som er tapetsert. En plantegning tegnet på data skulle vi også ha med sett ovenifra. Alt dette skulle vi presentere i en Power Point presentasjon.



Her kommer bilder og plantegning med navn til hver stemning:




Forsiden til Power Point presentasjonen.




Steming nr.1: Morgen på en kald sommerdag.

Stemning:
Stemningen føler jeg en kald morgen stemning. Den er frisk og lys og samtidig med litt mørkere lys i bakgrunnen. Derfor gir det den kalde og varme følelsen pluss kobinasjonen med lys og mørk kontrast. Det gir en soloppgang tidlig en litt kjølig sommerdag som jeg syntes passet til stemningen.

Fargefilter:
Rød og blå.




Plantegning av rommet.





Stemning nr.2 : Soloppgang tidlig en kald morgen.

Stemning:
Soloppgang veldig tidlig en morgen er det jeg forbinder denne belysningen med. Grunnen til det er de veldig kalde fargene opp mot det varme som ikke er fullt så mye av. Siden dette er en benk blir det også en gatestemning med frost og kulde en tidlig morgen. Det er som at det er gatelys som lyser over store deler av benken samtidig som det lyse ser ut som frost. Soloppgangen jeg forbinder med kommer fra venstre og litt bak boksen og lyser på veggen til høyre.

Fargefilter:
Rød, blå og grønn.





Plantegning av rommet.





Stemning nr.3: Solnedgang bak som fremhever kveld og kulde.

Stemning:
Solnedgang er stemningen jeg får av disse fargene. Grunnen til det er at jeg tenker på solen som går ned bak noen fjell. Det får man litt følelsen av her. Samtidig så kommer mørket og det blå som gir en kveldsstemning ved benken. Det som er med på å få til denne stemningen er den duse grå veggen som egentlig var grønn pluss den pluss den blå som assosierer til at dette blir en kjølig kveld. 

Fargefilter:
Rød, grønn og blå.




Plantegning av rommet.



Jeg var veldig fornøyd med oppgaven og hvordan jeg arbeidet. Her fikk jeg også arbeidet med mine assosiasjoner til fargene og dems plasseringer. Jeg fikk sett hvordan vegger, lettvegg og møbelet forandret seg i forhold til hvor jeg bevegde lyset som jeg syntes ble en lærerik prosess.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar