onsdag 14. desember 2011

Designede Puter. Tema: gjenbruk!

I denne oppgaven skulle vi selv designe og lage en egen pute. Fokuset skulle være på gjenbruk av klær som kalles redesign. I tillegg til at vi skulle være kreative og designe en pute skulle vi også lære og bruke ulike materialer. Grunnen til det er at vi skal bli kjent med tekstilene og begrunne de tekstilene vi har valgt til puta.

Materialer jeg har brukt: Ull, bomull, lin, viskose og slike.

Teknikker jeg har brukt: Søm for hånd, søm på symaskin, silkemaling og hekling.

Jeg vil nå vise en kort prosess fra begge putene hvor jeg forklarer kort hvordan jeg har arbeidet fram til mitt endelige resultat.


PROSESS AV PUTEN MED SOMMERFUGLDEKOR:

Fargene jeg etterhvert var veldig sikker på var at jeg skulle holde meg til blå, ulike lillafarger og rød farge som gikk under en kaldvarm kontrast. Etter og ha skisset litt fant jeg raskt ut hvilke farger jeg skulle forholde meg til. 


                                   Her er jeg godt i gang med skissing og planlegging.


Jeg valgte å ta rød og lilla bukse pluss en olabukse. Her har jeg 
begynt å sy sikksakk rundt kantene på olastoffet slik at stoffet 
ikke skal rakne sånn at det holder seg sterkt. 


Mens vi arbeidet fikk vi også litt opplæring i hvordan vi kan male 
på silke som kalles slikemaling. Vi fikk lære ulike teknikker som
gutter og saltteknikk. Gutter er en teknikk som gjør at du ikke kan 
komme over streken med fargen. Saltteknikken gjør at at fargen 
beveger seg i ulike retninger. 


Her prøver jeg en plasseringer med lilla og røde striper.Jeg tester
også med bukselommer som bryter de loddrette linjene.


 Her begynner jeg å finne grunnformen av puta hvor sommerfuglen 
skal plasseres. 


Her har jeg nesten klippet stoffet til baksiden til puta ferdig. Det er 
små blå blomster som dekor og materialet er viskose. 

Viskose er kunstfiber fra cellulose (Gran). Det tar opp mye fuktighet 
og det er mykt og behagelig stoff. 




Her ser vi silkemalingen jeg har arbeidet med. Silkemalingen tenkte
jeg at jeg skulle ha som sommerfugl. 


Sluttresultatet av sommerfuglen etter jeg har klipt og stryket den.


Etter å ha gjort klart stoff og sommerfuglen prøver jeg det ut før 
jeg begynner å sy alt sammen til en hel pute. 


Her syr jeg igjen puta med håndsøm siden det er vanskelig å 
komme til på en symaksin når det gjelder et produkt i en stor høyde. 


Forsiden av puta. Det endelige resultatet.


Baksiden av puta. Det endelige resultatet.



PROSESS AV PUTE MED SLØYFEDEKOR:

Siden jeg allerede hadde laget en pute ville jeg ta igjen fargene og materialene slik at putene hører sammen. Det kan være bra hvis de skal pyntes med hjemme i sofaen. Da kan det være greit med pute som har likhetstrekk og gjør at de passer sammen.


Siden jeg visste hva slags farger og materialer jeg skulle satt jeg 
raskt i gang å prøve ut ulike metoder for plasseringer. 


Strikking.

Hekling.

Som sløyfer ville jeg kombinere søm med hekling. Vi fikk altså opplæring 
i hekling og strikking som kom godt til nytte. 


Her begynner jeg med hekling til sløyfen.


Her har jeg heklet sløyfene med knapper som dekor.




Her begynner jeg å finne en god løsning for puta etter noen utprøvinger
som vist ovenfor.


Her bomullstoffet jeg har brukt til baksiden av puta.


Her syr jeg igjen puta med håndsøm.


Forsiden av puta. Det endelige resultatet.


Baksiden av puta. Det endelige resultatet.


Her ser vi putene sammen. Jeg er ble veldig fornøyd med resultatet
hvor jeg fikk brukt ulike teknikker og materialer samtidig som jeg
fikk prøve ut mine kreative evner. Jeg syntes også dette var en
morsom, interessant og lærerik oppgave.











                                       

      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar