søndag 18. desember 2011

Markedsundersøkelse - Innformasjon og innredning til en kaffebar!

For denne markedsundersøkelsen skulle jeg få inspirasjon og informasjon om kafeer og konditorier med ulike kaffetyper og tilbehør. Grunnen til det er at vi ville få en oppgave om å innrede en kaffebar med målgruppe, stil og med informasjon om hva som selges på kaffebaren. Hvordan jeg har laget og designet kaffebaren min vil jeg vise senere etter jeg har forklart om markedsundersøkelsen.

Det er meningen med denne markedsundersøkelsen at jeg skulle besøke 3 ulike kaffebarer. Der skulle jeg få informasjon om styling, innredning, dekor og hva som selges av kaffe og tilbehør. Fassade og logo skulle jeg også ta bilde av siden det har tilknyttning til min neste oppgave om kaffebar.

Kafeene jeg har besøkt er: Grenland bakeri og konditori i Stathelle, Kaffe og thespesialen i Porsgrunn og Trines konditori i Porsgrunn.

Jeg vil nå vise bilder fra hver kafeene jeg har besøkt.



GRENLAND BAKERI OG KONDITORI:



Her et det et sitat hvor kundene kan lese når de ankommer konditoriet.





Her ser vi logoen til konditoriet.





Her er en del av disken. Vi ser at ulike kaker er laget her. Det er et bakeri som vi
får informasjon av ved hjelp av logoen. Derfor kan man få kjøpt brød, kaker og snitter. De tar også
imot bestillinger av kaker.





Her ser vi alle diskene pluss hvordan det ser ut bak disken. Siden dette konditoriet er innbygd på et kjøpesenter så er dette fasaden. Det er også hvitt, beige og middels lyse tremøbler som innredning.





Her ser vi to sittegrupper. Vi ser også at det ikke er plassert noen malerier eller lignende på vegg 
i stedet er det plassert en felles tv.





Her ser vi en tydelig sittegruppe inne på konditoriet. Bordet er også pyntet med en grå brikke
som tar igjen  de grå bordbeina og den grå ryggen på den ene stolen.





KAFFE OG THESPESIALEN:



Her ser vi at fargen på gulv og innredning er av en mer mørkere brun farge. Følelsen i rommet gir
er mer varm og god farge. Dette er gamle kinoseter i brunt skinn som gir plass til mange kunder.





Her ser vi høye barstoler og et bord. De som sitter i denne sittegruppen får sett utsikten fra vinduet.
Hvis vi ser nøye ser vi hylle under benkeplaten med bøker som kundene kan lese mens de drikker kaffe.



Her ser vi et nærbilde av kino stolene. Foran er det bor sammen med andre stoler.





Her er kino stolene med et bord og en dekorativ bordlampe.





Dette er et bilde på veggen som gjør kaffebaren spennende og innbydende for kundene.





Vi ser bilde av en kvinne ved et biljardbord. Biljardbordet ble også vist på forrige bilde.





 Her ser vi en kvinne som holder en bok om Harald og Sonja- Norges kronsprinspar.




Her se vi bilde av en mann står ved et passfotoboks.  



 
I tillegg til innredning inne i kaffebaren er det også en liten plass ute hvor kundene kan kose seg med kaffen.
Trematerialet blir også tatt igjen i møblene ute, men her er en litt lyses variant.




Til slutt fra denne kaffebaren vil jeg vise logoen til Kaffe og thespesialen.
Det er en ganske enkel logo med svart i bakgrunne med skrift i en gull farge.




TRINES KONDITORI:



Benkeplate med barstoler. Som ved kaffe og thespesialen er den også satt imot vinduet.




Dette er en sittegruppe stylet med en lilla brikke på bordet og lilla blomster som går igjen i rommet.




Med en gang kundene kommer inn får de et raskt innblikk av hva de selger.
Ulike kaker, bagutter, rundstykker og salater er noe av det de selger, men ikke varmat.




Som dekor på vegger er det også her bilde på veggen som gir en koselig stemning.




Sittegruppe med dekor og bilde på veggen.




Her er disken hvor kundene betaler. Det er også utstilt søtsaker og tilbehør til kaffen.




Her vi litt av vinduene og døren på innsiden. Vinduene er store som slipper inn mye lys.




Jeg har her tatt et bilde av oppbevaringen på andre siden av disken.




For kundene er dette en oversikt over kaffetypene med kaker og tilbehør som selges.




Her en sittegruppe med vindu ved siden av.




Dette er også en sitte gruppe med et bord med en klaff som gjør bordet større.




Her er det sittegrupper med 3 bilder over som gir en stemning til rommet.




Et bilde i forstørret størrelse.




Et bilde i forstørret størrelse.




Her er logoen til Trines konditori. Logoen er her plassert under vinduet.




Jeg har her tatt er bilde av et skilt som forteller noe om kafeen når kundene går forbi.




Mens man går i gaten får man sett logoen til Trines konditori med logoen som kommer fram.




Et forstørret bilde av logoen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar