fredag 16. desember 2011

Planløsning av Livsløpsbolig!

I denne oppgaven skulle jeg innrede en hel bolig med både møbler, farger og materialer. En livsløpsbolig er en bolig for mennesker med funksjonshemming. Det kan være mennesker som er rullestolbrukere eller andre varianter for funksjonshemming. Dette er en bolig som kan brukes i hele livet uansett om du har sakder som kan påløpe hindringer i livsstilen eller funksjonshemming. Derfor krever det gode og funksjonelle løsninger.

Han jeg skulle innrede for er en rullestolbruker. Han er en physkolog og ønsker å flytte praksisen sin hjem. Derfor har han spurt etter en god løsning for han og offentlig innredning siden han får klienter hjem til seg. Andre krav er at han ønsker en funksjonell soveromsløsning, kontor hvor han kan arbeide og ta i mot klienter og et bad med en privat sone. Han ønsker også en egen venteplass for klientene samtidig som han og klientene kan henge fra se klær og yttertøy.

Når det gjelder farger og materialer var han veldig glad i lyse farger. Men han er også glad i moderne design og designmøbler. 

Jeg vil nå vise planløsningen, oppriss, aksonometri, farger og noen produktark jeg har laget.



Her er planløsningen min av livsløpsboligen. Jeg har fått til gode svingradiuser for rullestolbrukeren. 
 Funnet tremøbler som går igjen i rommene. Som gulv har jeg brukt et sterkt og bambus gulv. 




Her er oppriss av en stuevegg. Her har jeg valgt en litt lys oransje farge som gir en varm følelse
og samtidig ikke for påtrengende og sterk farge. Jeg har tremøbler også i dette rommet. Jeg har
tatt inn to design stoler som heter svanen av Arne Jacobsen. Når vi ser på stolen ser vi at den
ser ut som en svane både som vinger og formen på en svane. Stolen er enkel å flytte på
og ikke for tung og massiv lenestol. Istedet har jeg valgt denne som er enkel.




Her er aksonometrisk tegning av kontoret. Jeg har valgt flyttbare kommoder for oppbevaring. 
Bord for klienten og en plass hvor han kan arbeide. Mellom arbeidssplassen har jeg valgt en svingradius slik
at han får god utnyttelse av plass når han skal snu rullestolen rundt som gir en god arbeidsplass. Jeg har også plassert en sofa hvor klienten ha med med seg støtte pluss at klienten kan hvile.




Her er fargene jeg har brukt til livsløpsboligen. Den grønne og blå er brukt i
venterom, soverom, kontor og baderom. Den oransje og blå er brukt i stue og kjøkken. 
Grønn og blå er nyanselike og nabofarger. Oransje og blå er kald/ varm kontrast og nyanselike.


Her er et par produktark jeg vil vise

Forsiden av produktark. 


 Knagger for innganspartiet.


Skohylle for inngangspartiet.


Seng for soverommet.

Flyttbar kommode på kontoret.





Arne Jacobsen "svanen" stol til stuen.


Bokhyllen til stuen.


Spisebord til kjøkken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar