torsdag 15. desember 2011

Plakat av Scandinavian design/ Arne Jacobsen og en plakat av Funksjonalismen/ bauhaus!

I denne oppgaven skulle vi lage en plakat først fra Scandinavian Design og deretter velge en designer fra denne perioden. På den andre plakaten skulle jeg lage en plakat hvor jeg viser bilder generellt fra Funksjonalismen og Bauhaus.

Som utgangspunkt til plakaten skulle vi bruke bilder i sort og hvitt pluss gråtoner. I utgangspunktet skulle vi bruke mest bilder på plakaten for å vise fram perioden. Men vi skulle også skrive litt kort om periodene. Som dekor skulle vi bruke typografi og skrift.



SCANDINAVIAN DESIGN OG ARNE JACOBSEN:


Her er det endelige resultatet av plakaten.



Informasjon om Scandinaian design (1950-1970)

Sandinavian design er en internasjonal stil innen den nordiske design.
Funksjonalitet er inspirasjon til stilen. Møblene har enkle former uten for mye detaljer.

Scandinavian design ble til i Norge, Sverige og Danmark.

Designet på møblene er både rimelig og enkelt. I stedet for geometriske former
ble formene mer organisk.


Informasjon om Arne Jacobsen (1902-1971)

Han er en kjent arkitekt og designer. Han designet funksjonelle møbler. Kjente møbler
er egget, mauren, svanen og syveren. 7`eren er stolen han er mest kjent for.

Materialer i farger og tekstiler likte han godt å bruke i designet sitt.

I 1930 gjorde han et samarbeid med Fritz Hansen.

Arne arbeidet først som murer, men utdannet seg som arkitekt.




FUNKSJONALISMEN OG BAUHAUS:


Her er det endelige resultatet av plakaten. 



Informasjon om Bauhaus:

Bauhaus var en tysk høyskole. Den ble grunnlagt av Walter Gropius i 1919-1933.

Stedet skolen var i er Weimar og Dessau. Kunstnere, arkitekter og ingeniør samarbeidet
tett på med Bauhaus.

Johannes Itten var lærer ved Bauhaus. Elevene lærte mye om form og farge av Itten.


Informasjon om funksjonalismen (1930-1950):

Dette er en stilretning innen arkitektur og design. Geomteriske og vinkelrette former
pluss enkle linjer uten dekor er kjennetegn for funksjonalismen.

Enkle former og god funksjon uten overflødige detaljer ser vi som likhetstrekk ved designet.

Le corbusier er kjent fra denne tiden. Enkle bygninger og enkle innredninger ble til.





Her ser vi plakatene ved siden av hverandre.

Dekoren og oppsettet jeg har tenkt skal jeg forklare kort her. Det jeg tenkte med disse plakatene er at jeg skulle ha et stramt og oversiktelig oppsett. Grunnen til det er at de som leser plakatene jeg har laget se bildene og informasjonen tydelig som er viktig på en plakat. Jeg har tatt igjen formen på overskriften på begge plakatene med å ha en bokstav som jeg har dekorert fremst i overskriften. Jeg har også tatt inn et moment nederst til høyre på overskriften som jeg har tatt igjen i begge plakatene.

Som dekor har jeg brukt avispapir. Jeg syntes det gav en veldig flott effekt siden det ble et moment på plakaten som gjør plakaten interessant og spennennde. Det gir da en god gjentakelse. Jeg dekorerte det på kappa som en rett linje som samtidig tar igjen formen på bildene og gjør helhetsutrykket til en god komposisjon. Jeg valgte å ha rette linjer siden det gir god oversikt og god komposisjon som gjør plakaten enkel å oppfatte- Så jeg er veldig fornøyd med sluttresultatet og hvordan jeg har arbeidet meg fram til resultatene av plakatene.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar